divendres, 27 de maig de 2016

CAL·LIGRAMEGEM I APRENEM AMB P5


CAL·LIGRAMEGEM: Paraula inventada pels alumnes de 4t d’ESO per donar nom a una nova activitat amb els alumnes de P5.

Abans de seguir explicant aquesta nova activitat, hem d’explicar què és un cal·ligrama. Un cal·ligrama és un tipus de poema visual. És un text en què s'utilitza la disposició de les paraules, la tipografia o la cal·ligrafia per tal de representar el contingut del poema. Les paraules que componen el poema dibuixen o formen un personatge, un animal, un paisatge o qualsevol objecte imaginable.

Doncs una vegada explicat el concepte de cal·ligrama, explicarem en què va consistir la nostra activitat. Se’ns va proposar la idea de crear poemes visuals amb els alumnes de P5 i nosaltres vam acceptar aquesta invitació. Unes quantes sessions de treball per fer una recerca de poemes i posar-los en comú amb els companys de classe, va ser el tret de sortida d’aquesta activitat. Finalment, vam decidir fer un gran mural amb cal·ligrames de Barcelona. Els seus monuments, la seva platja, els habitants del fons del mar, el cel de la ciutat…

Amb tot això decidit, vam redactar una petita carta per als nens on els explicàvem l’activitat que faríem amb ells. Als pocs dies va arribar una carta a la nostra classe on els alumnes ens havien contestat. Ja estava tot a punt!

El dimecres 11 de maig ells van venir a la nostra classe i vam començar amb els cal·ligrames. Núvols, monuments, onades, peixos… poc a poc l’activitat que vam crear de zero va començar a agafar forma. Una vegada acabats els cal·ligrames i amb els nens cansats, i nosaltres també, vam fer una volta per l’escola i els la vam ensenyar. Per acabar vam anar al pati on vam estar jugant una estona amb ells.

Ara arribava el nostre torn i érem nosaltres els que anàvem a la seva classe, on tot era més petit de l’habitual… Vam retallar els nostres cal·ligrames i uns quants van muntar dos grans murals, un per a la classe de P5, i un altre per nosaltres. Els que no estaven muntant el mural, estaven tornant a la seva infantessa jugant a les construccions de Legos.

Acabats els murals vam anar al pati amb ells i vam estar jugant una bona estona. Ja acabada la nostra activitat, podem treure unes quantes conclusions.

CAL·LIGRAMEGEM: El que només era una paraula inventada pels alumnes de 4t d’ESO per donar nom a una nova activitat amb els alumnes de P5, va acabar sent una nova experiència on els més grans i els petits vam gaudir d’allò més. Els dos grups vam tenir molta paciència, nosaltres amb ells i ells amb nosaltres.  Una activitat diferent on dues edats diferents es van juntar per aprendre coses, els petits dels grans i els grans dels petits. Amb aquestes activitats podem dir que el nen petit que portem al nostre interior segueix viu, perquè seguim gaudint amb allò que feiem fa uns 10 anys enrere.
   

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada